Skip to content

Abacavir and Diabetes

2 miesiące ago

983 words

Opisujemy pacjenta zakażonego ludzkim wirusem niedoboru odporności (HIV), u którego rozwinęła się cukrzyca w związku z leczeniem abakawirem, nowym nukleozydowym inhibitorem odwrotnej transkryptazy.
47-letni homoseksualista, który od 1990 roku chorował na HIV, również miał nadciśnienie, które było leczone lizynoprilem i hydrochlorotiazydem. Nie miał rodzinnej historii cukrzycy. Leczenie przeciwretrowirusowe rozpoczęto w 1997 roku. Pacjent wykazywał działania niepożądane zarówno na zydowudynę, jak i stawudynę, a następnie leczono didanozyną, lamiwudyną i hydroksymocznikiem. Następnie jego obciążenie RNA HIV w osoczu było mniejsze niż 400 kopii na mililitr, a liczba komórek CD4 wynosiła od 700 do 950 na milimetr sześcienny. W marcu 1999 r. Rozwinął się mięsak Kaposiego; był skutecznie leczony za pomocą lokalnego promieniowania. Następnie przerywano podawanie hydroksymocznika, ponieważ uważano, że powoduje on zmniejszenie liczby komórek CD4 i rozpoczęto leczenie z użyciem 300 mg abakawiru dwa razy na dobę.
Tabela 1. Tabela 1. Wartości glukozy we krwi, liczba komórek CD4 i leki u pacjenta z cukrzycą związaną z terapią abakawirem. W tym czasie stężenie glukozy we krwi pacjenta wynosiło 106 mg na decylitr. Następnie letarg rozwijał się w związku ze znaczną hiperglikemią, u której rozpoczęto leczenie metforminą. Z powodu utrzymującej się hiperglikemii do reżimu dodano gliburyd, a jednocześnie abakawir przerwano, ponieważ jego rozpoczęcie było czasowo związane z rozwojem cukrzycy i rozpoczęto leczenie efawirenzem. W ciągu dwóch tygodni stężenie glukozy we krwi pacjenta było prawidłowe. Metformina i gliburyd zostały następnie przerwane. Jego stężenia glukozy we krwi pozostały prawidłowe, a wartości hemoglobiny glikozylowanej podczas jego dwóch ostatnich wizyt były również prawidłowe (Tabela 1). W żadnym momencie podczas okresu hiperglikemii pacjent nie miał wykrywalnych poziomów HIV RNA w osoczu ani dowodów na inną infekcję.
Te wyniki sugerują związek pomiędzy abakawirem i cukrzycą. Producent udokumentował zwiększoną częstość występowania hiperglikemii u abakawiru, ale nie zaobserwowano różnic w porównaniu z obserwowanymi w grupach kontrolnych w kontrolowanych badaniach klinicznych (Hetherington S, Glaxo Wellcome: komunikacja osobista). Jedyne przypadki utrzymującej się hiperglikemii, które zgłaszano, dotyczyły pacjentów, którzy przyjmowali również inhibitory proteazy, o których wiadomo, że są związane z lipodystrofią, opornością na insulinę i hiperlipidemią.
Geoffrey A. Modest, MD
Upham s Corner Health Center, Dorchester, MA 02125
Jon Fuller, MD
Boston Medical Center, Boston, MA 02118
2 Referencje1. Carr A, Samaras K, Thorisdottir A, Kaufmann GR, Chisholm DJ, Cooper DA. Diagnoza, przewidywanie i naturalny przebieg lipodystrofii związanej z inhibitorami proteazy HIV-1, hiperlipidemii i cukrzycy: badanie kohortowe. Lancet 1999; 353: 2093-2099
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
2. Kaufman MB, Simionatto C. Przegląd hiperglikemii wywołanej inhibitorami proteazy. Pharmacotherapy 1999; 19: 114-117
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
Odpowiedź
Powyższy list został skierowany do Glaxo Wellcome, producenta abacavir, który oferuje następującą odpowiedź:
Do redaktora: Istotne punkty dotyczące tego przypadku opisują przypadek pacjenta, u którego hiperglikemia rozwinęła się podczas leczenia skojarzonego w przypadku zakażenia HIV, obejmującego nukleozydowy inhibitor odwrotnej transkryptazy, abakawir, czyli brak hiperglikemii w wywiadzie; początek pierwszej hiperglikemii miał miejsce 10 miesięcy po abakawiru; jednoczesne leczenie hydrochlorotiazydem i didanozyną, przy czym oba te czynniki powodują hiperglikemię1; a ustąpienie hiperglikemii w ciągu 2 tygodni po abakawiru zostało zatrzymane i rozpoczęto gliburyd Niezależnie od związku czasowego, abakawir mógł nasilać wpływ innych leków na rozwój hiperglikemii.
Przegląd danych od ponad 28 000 pacjentów w badaniach klinicznych i programach rozszerzonego dostępu nie wskazuje na związek między terapią abakawirem a rozwojem cukrzycy. W kontrolowanych badaniach klinicznych nie obserwowano różnic w częstości występowania hiperglikemii (glukoza> 250 mg na decylitr) między grupami abakawiru a grupami kontrolnymi. Spośród 1639 pacjentów, którzy otrzymywali abakawir w badaniach jednokomorowych lub kontrolowanych, 18 miało nieterminowe stężenie glukozy we krwi wynoszące co najmniej 250 mg na decylitr (8 tylko w jednym przypadku). Tylko u dwóch pacjentów (0,1 procent) rozpoczęto leczenie hiperglikemii rozpoczęte w trakcie badania. Jeden pacjent z cukrzycą wymagał zwiększenia dawki insuliny. Żaden z pacjentów nie przerwał leczenia abakawirem. W trwających badaniach cukrzyca rozwijała się u jednego pacjenta otrzymującego schemat leczenia abakawirem, u którego występowały hiperglikemia, przewlekłe zapalenie trzustki, hepatopatia, alkoholizm i zażywanie heroiny.
Hiperglikemia i insulinooporność są związane ze stosowaniem inhibitorów proteazy u 5% pacjentów. Ponadto zaburzenie czynności mitochondriów jest związane z rozwojem nietolerancji glukozy.2 Zostało to powiązane z leczeniem nukleozydowymi inhibitorami odwrotnej transkryptazy poprzez hipotetyczny mechanizm hamowania polimerazy DNA.3 Dowody uzyskane in vitro wskazują, że wśród nukleozydów odwróconych inhibitory transkryptazy abakawir jest najmniej specyficznym inhibitorem tego enzymu.4 U pacjentów, którzy zmienili schemat obejmujący inhibitor proteazy na taki, który obejmował abakawir, obserwowano poprawę wrażliwości na insulinę.
Podsumowując, chociaż zauważono niewielki wzrost stężenia glukozy we krwi u pacjentów przyjmujących abakawir, aktualne dane są niewystarczające, aby powiązać ten lek z rozwojem cukrzycy. Zgłaszany spontaniczny rozwój cukrzycy wydaje się rzadkim zjawiskiem. Zastosowanie równoczesnych leków, powikłań zakażenia HIV i czynników predysponujących utrudnia ustalenie przyczyny w tego typu przypadkach. Na podstawie doświadczenia klinicznego i badań in vitro klinicznie istotny związek między leczeniem abakawirem a rozwojem cukrzycy jest mało prawdopodobny.
Seth V. Hetherington, MD
James M. Lenhard, Ph.D.
Gwendolyn S. Powell, MD
Glaxo Wellcome, Research Triangle Park, NC 27709-3398
5 Referencje1. Munshi MN, Martin RE, Fonseca VA. Hipertosmolarny nieketonowy zespół cukrzycowy po leczeniu infekcją ludzkim wirusem upośledzenia odporności dydanozyną. Diabetes Care 1994; 17: 316-317
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
2. Wollheim CB. Mitochondria mitochondriów beta w regulacji wydzielania insuliny: nowy winowajca cukrzycy typu II. Diabetologia 2000; 43: 265-277
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
3. Brinkman K, Smeitink JA, Romijn JA, Reiss P. Toksyczność mitochondrialna indukowana przez analogi nukleozydowych inhibitorów odwrotnej transkryptazy jest kluczowym cz
[więcej w: fala tętna, wodniak pęcherzyka żółciowego, wardyński i wspólnicy ]
[patrz też: wodniak pęcherzyka żółciowego, tętno dziwaczne, wardyński i wspólnicy ]

0 thoughts on “Abacavir and Diabetes”